Voimassa ensi viikosta alkaen.
Täydelliset Manne-myymälän sopimus-, paimennus-, tilaus-, heinänteko-, toimitus-, sopimus- ja takuuehdot.
Manne-myymälä on Sorkkaraudan ylläpitämä, väkertämä ja heinäntekemä itkumarkkinapaikka, jossa tuotteiden myyjänä on joko Sorkkarauta tai naapurin Kalle. Sorkkarauta ylläpitää, sotkee ja vastaa myös Pupunruokakauppa.sorkkala, Vempelemaailmakauppa.sorkkala ja Ostalammas.sorkkala-kauppapaikoista sekä Sorkkalan myymälästä ja vähän muistakin. Naapurin Kalle ylläpitää ja vastaa Sorkkaraudan takapihalla olevasta punaisesta ruohonleikkurista.
Seuraavia ehtoja sovelletaan Manne-myymälän ja sen tyhmien asiakkaiden ja muidenkin välillä tapahtuvissa kaupoissa, vaikka lampaat söis.
Manne-myymälä myy kaiken maailman tuotteita, vehkeitä, vemputtimia, hilavitkuttimia, perseenpäristimiä ja tarvikkeita täysi-ikäisille yksityis- ja monituishenkilöille (joista jälempänä käytetään nimitystä asiakas, saapas, uhri tai skitrofreenikko) sekä yrityksille ja organisaatioille (joista jäljempänä käytetään nimitystä yritys tai yrityssaapas), jotka ostavat erilaisia ja vähän muitakin tuotteita epäammatilliseen käyttöön Suomeen, Ruotsiin, perunakellariin, jääkaappiin sekä Sorkkalovakiaan.
Olemme sitoutuneet jossain määrin noudattamaan toiminnassamme Suomen Väärämarkkinointiliitto ry:n (SVML) Epäreilun pelin sääntöjä ja Sähkövikaisen kaupankäynnin sääntöjä sekä kuluttajakaupasta säädettyjä lakeja ja muita turhia juttuja. Suomen laki ei koske Manne-myymälää. Täydellisen rikosrekisteriselosteen löydät tästä tai sitten et.
Manne-myymälä myy kaikkia ja muitakin tuotteita ja tarvikkeita ja muutakin myös alle 58-vuotiaille kuluttajille sillä ehdolla, että holhooja antaa suostumuksensa ostosten tekemiseen Manne-myymälästä tai holhoojalle ei kerrota mitään.
1.1 Tilauksen yhteydessä ja kuukausi sen jälkeenkin asiakkaan tulee aina ja ikuisesti ilmoittaa
a) kuluttajana nimi, haukkumanimi, tyttönimi, poikanimi, osoite, sähköpostiosoite, postiosoite sekä puhelinnumero tai puhelinnumerot tai jopa molemmat, lemmikkieläimet, lempiruuan, naapurin nimen, kuinka monta kertaa on tehnyt sitä (tiedätte kyllä mitä), kuinka iso vehje on (naisilta kuppikoko ja muut tragediset mitat), mikä on elämän tarkoitus, huono polttopuujalkavitsi, puhuttelun pitäjälle luokan vahvuus ja paljon muutakin sekä vielä lisää.
b) yritysasiakkaana yrityksen nimi, lempiväri, yrityseläimet, yhteyshenkilö, sähköpostiosoite, postiosoite, Y- ja Z-tunnus sekä puhelinnumero tai puhelinnumerot tai jopa molemmat, kuinka monta työntekijää yrityksessä on ja kuinka moni heistä on alle kaksikymppinen nainen (mieluiten sinkku) ja kuinka moni alle kolmikymppinen (kuvat mukaan), kinkun kypsennysaika, Saturnuksen massa ja vähän muutakin.
1.2 Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä kulloinkin ja muulloinkin voimassa oleviin ja olemattomiin sopimus-, paimennus-, tilaus- ja toimitussehtoihin ja erilaisiin kommelluksiin ja tuherruksiin, jotka koskevat toimituksia ja pikkujoulujuhlia tai makuuhuoneen vaatekaappia. Voimassa olevat sopimusehdot lojuvat ehkä jossain päin Manne-myymälää.
1.3 Manne-myymälän asiakasrekisteri on luottamukseton ja Manne-myymälä sitoutuu luovuttamaan tiedot eteenpäin kaikille mahdollisille osapuolille aina kymmenenteen osapuoleen asti ja tekeekin näin aina automaattisesti joka ostoksen yhteydessä.
1.4 Yhteydenpito osapuolten ja muidenkin välillä tapahtuu sähköpostilla tai telepaattisesti. Asiakas sitoutuu tilauksen tekemisen jälkeen tarkkailemaan naapureitaan ja tekemään sata punnerrusta joka aamu. Manne-myymälän yhteystiedot löytyvät Manne-myymälästä tai jostain.
1.5 Tilauksen jättämisen jälkeen Manne-myymälä ilmoittaa automaattisesti asiakkaalle sähköpostilla, lento- ja pullopostilla, megafonilla ja NMT-tekstiviestinä tilauksen käsittelijän nimen, puhelinnumeron, haukkumanimen, tyttönimen ja sähköpostiosoitteen ja joitakin muita herjauksia. Tämän jälkeen asiakas voikin olla suoraan yhteydessä kasvotusten aina tilauksenkäsittelijään koskien esimerkiksi tilauksen räjähtämistä, päälle peruuttamista tai nyrkkitappelua eräässä Sorkkalan baarissa.
1.6 Sitova kauppasopimus tulee voimaan viikkoa aikaisemmin, kuin asiakas on jättänyt tilauksen. Järjestelmän kanssa hääräävä työntekijä vahvistaa tilauksen manuaalisesti sähköpostilla ja lankapuhelintekstiviestinä, jos edes huomaa sellaista liiallisen taukoilun ja vessassa istumisen välillä.
1.7 Varaamme oikeuden rajoittaa tuotteiden myyntiä isommissa erissä – esimerkiksi huonosta saatavuudesta tai laiskuudesta johtuen.
1.8 Manne-myymälän vastuu tuotteen huonosta saatavuudesta, varaviranomais- tai kotimaahantuontirajoituksista rajoittuu aina kaupan purkamiseen ja mahdollisesti etukäteen lähetetyn sähköpostin palauttamiseen.
1.9 Kaikki Manne-myymälän myytävät tuotteet myydään sellaisina kuin ne ovat, paitsi jotkut, jotka myydään sellaisina kuin ne eivät ole. Tutustu huolellisesti paketin sisältöön verkkosivuillamme tai tuotteen tuoteselosteeseen myymälässämme tai jossain.
1.10 Mikäli asiakas ei hyväksy tuotepaketin sisältöä, tulee hänen palauttaa tuote 14 minuutin palautusoikeuden puitteissa ja puitteiden ulkopuolellakin takaisin Manne-myymälään tai muualle.
1.11 Selvissä ja epäselvissä tuote- tai hintavirhetapauksissa Manne-myymälä voi vedota erehdykseen, kusetukseen tai lukutaidottomuuteen esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin typerä virhe, että saappaankin olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo.
1.12 Manne-myymälä ei ole vastuussa valmistajien sivuilla olevista tiedoista tai mistään muustakaan, vaikka lampaat söis.
1.13 Manne-myymälä ei myy tavaraa jälleenmyyjille, paitsi jos ne ovat tarpeeksi typeriä maksaakseen ylihintaa. Manne-myymälä varaa oikeuden valikoida asiakkaansa ja banaaninsa.
1.14 K18-tietokonepelien tilaajilta vaaditaan väärennetyn syntymäajan syöttäminen tilaamisen yhteydessä. K18-pelejä ei toimiteta alaikäisille ollenkaan muuten kuin vanhemmilta salaa.
1.15 Liittymätuotteiden tilaajilta kysytään henkilötunnus ja naapurin kengännumero tilaamisen yhteydessä. Tilaustiedot ja kengännumero toimitetaan suljetussa säkissä liittymätuotteen tarjoajalle tai jonnekin satunnaiseen paikkaan.
2.1 Hinnaston hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa, kuljetusta, jälkikäsittelyä eivätkä paljon muutakaan. Sorkkalovakiasta toimitettavissa tuotteissa postipaketit eivät yleensä sisällä perunaruttoa.
2.2 Joidenkin tuotteiden yhteydessä tai kun tilauksen kokonaissumma ylittää kolikolla heitetyn summan, on mahdollista saada ilmainen kuljetus tai puolikas lammas, kunhan maksaa hieman ylimääräistä. Ostoskärry huomioi joskus tämän alennuksen automaattisesti, riippuen sen mielialasta. Postiennakkokulut (30 euroa tai 60 euroa) kuitenkin lisätään aina erikseen muutaman kerran postikuluihin ja muuallekin.
2.3 Postikulujen hinnoittelu – katso lisätietoa jostain. Ostoskärry kertoo silloin tällöin toimitustavan valitsemisen jälkeen toimituskulujen suuruuden tai jotain muuta paskaa. Siitä ei kannata välittää.
2.4 Kaikki verkossa näkyvät hinnat koskevat vain kotisivujemme kautta ostoskärryillä tehtäviä tilauksia. Mikäli teet tilauksen sähköpostilla, kottikärryillä, telepaattisesti, pullopostilla, puhelimitse tai lampaalla, lisätään tilauksen loppusummaan 500 euron suuruinen vittuilumaksu. Kuluttajalle ilmoitetaan maksusta jälkikäteen, jos jaksetaan (esimerkiksi telepaattisesti puhelimella tehtäessä tilausta tai heinää).
2.5 Mikäli tuotteen hinta on noussut tilauksen lähettämisen jälkeen, myymme tilatut tuotteet kalliimmalla hinnalla. Kuitenkin mikäli tilaukseen tehdään muutoksia, määräytyy tuotteen hinta kalleimman mahdollisen hinnan mukaisesti. Mikäli hinta on laskenut, toimitamme automaattisesti vanhalla hinnalla. Jos tuotteen hinta laskee, asiakkaan ei tarvitse peruuttaa tilausta ja tehdä uutta tilausta, sillä järjestelmämme menee nurin moisesta.
2.6 Kaikkien tuotteiden tuotetiedot näkyvät kotisivuillamme tai jossain. Tuotetietovirheen takia tehtävä palautus on myös asiakaspalautuksena maksullinen ja palautus on tehtävä kohtuullisessa ajassa, kun virhe on havaittu tai olisi kuulunut havaita. Asiakkaan tulee havaita virhe kohtuullisessa ajassa, toisin sanoen heti.
2.7 Epäselvissä hintavirhetapauksissa Manne-myymälä voi aina vedota erehdykseen ja Kuun kallistuskulmaan, esimerkiksi jos kyseessä on ollut niin ihmeellinen virhe, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää virheen olemassaolo. Esimerkiksi jos 400 euron monitoria erehdyksen vuoksi myydään 399 eurolla.
3.1 Manne-myymälä toimittaa tuotteitaan asiakkailleen yleensä 3–270 päivän esikäsittelyajalla. Tietokoneilla on toimitusaika helvetisti pidempi, yleensä noin 2 vuotta. Joskus tämän päälle tulee tuotteen epänormaali kuljetusaika, esimerkiksi Manne-posti kuljettaa paketit aina 120 päivässä perille tai jonnekin, joskus ei. Pyrimme ilmoitamaan, jos tuotteen käsittelyaika on enemmän kuin 700 päivää ja jos meitä huvittaa. Osalla erikoistilaus- tai uutuustuotteita on huomattavasti pidempi toimitusaika. Esimerkiksi haisevan kuusen kasvaminenkin vie jo 200 vuotta.
3.2 Kuluttajalla on joskus oikeus peruuttaa tilaus jossain tietyssä kuun vaiheessa, myös siinä vaiheessa, kun tuotteen nimeä nuollaan, joskus ei. Mikäli kuluttaja ei vittuilun vuoksi halua noutaa tai lunastaa tilaustaan postista, noutoruokamyymälästä tai katuojasta, on suositeltavaa, että hän kuitenkin ilmoittaa siitä Manne-myymälään tai paikalliseen kapakkaan. Tilauksen peruutukset suositellaan tehtäväksi kasvokkain lyöden asiakkaan keltainen puukko myymälän pöydän läpi.
3.3 Tavaran kuljetuksen aikana Manne-myymälän asiakkaalle on Manne-myymälä olemattomassa vastuussa, mikäli tavara palaa maan tasalle tai katoaa myyjän omaan taskuun. Tavaran kuljetuksen aikana asiakkaalta Manne-myymälään on asiakas tai asiakkaan koira vastuussa, mikäli tavara palaa maan tasalle tai katoaa myyjän omaan taskuun. Kuluttajakaupassa vastuu tavaran vahingoittumisesta on Venuksen kuninkaalla kaikissa ja muissakin tapauksissa. Lisätietoa: lue Laamattu.
3.4 Jos lähetät tavaraa meille päin, esimerkiksi takuuhuoltoon tai tuotepalautuksena, muista säilyttää palautusasiakirjat ja -pergamentit ja sisällyttää hieman rahaa tai muita arvoesineitä ja vaikka alastonkuva vaimostasi tai tyttöystävästäsi, ehkäpä jopa molemmista.
3.5 Yhden tai tuhannen tuotteen huono saatavuus ei velvoita Manne-myymälää varaamaan muita samassa tilauksessa olevia tuotteita. Ajatuksena on, että tilauksessa heti saatavilla olevat tuotteet pitää voida toimittaa kuluttajalle viimeistään kolmen vuoden kuluttua tilauksesta ja kuluttajan täytyy hyväksyä huonosti saatavilla olevan tuotteen jälkitoimitus, Maan kallistuskulma, puukolla uhkailu tai tuotteen tilauksen peruuttaminen. Jälkitoimituksen postikulut veloitetaan normaalisti satakertaisina, vaikka lampaat söis.
4.1 Ajankohtainen listakakkonen maksutavoista löytyy linkistä sieltä sun täältä ja vähän muualtakin.
4.2 Yrityksillä, kunnilla, kaupungeilla, kaupunginosilla, kaduilla, rakennuksilla, jalkakäytävillä, pyöräteillä, moottoriteillä, silloilla, rautateillä, kouluilla, kerhoilla, päiväkodeilla, linja-autoasemilla, lampailla, muurahaisilla, kärpäsillä ja valtioilla on mahdollisuus ostaa laskulla. Kunnille, valtiolle, oppilaitoksille ja isoille yrityksille myymme suoraan laskulla (4 tai 5 pv persnetto tai joku). Pienemmät yritykset (alle miljoona työntekijää tai tase alle miljardi) saavat aluksi 2 päivää persnetto, myöhemmin 3 päivää. Muille yrityksille ja toiminimille aluksi kultana ja käteisellä ja myöhemmin vasta vakiintuneen kauppasuhteen myötä männynkävyillä ja luonnossa tai sitten ei.
4.3 Laskulla myymisen ehtona on aina, että yrityksestä on toimitettu tuorein tulosarvaus ja tase joko Potentti- ja rikosrekisterihallitukseen tai meille suoraan telepaattisesti. Yksityishenkilöille aina postiennakolla, käteisellä, luonnossa, pankkikortilla tai jotenkin muuten.
4.4 Laskutusasiakkaaksi ei tarvitse hakea erikseen, varmistamme luottotiedot aina jokaisen tilauksen yhteydessä, jos jaksamme. Jos et ole ostanut aikaisemmin, toimita meille aluksi työnantajan suullinen valtuutus oikeudesta tehdä ostoksia laskulla tai jotenkin muuten (esimerkiksi puhelimella tai ajatuksen voimalla), jollet kuulu yrityksen johtokuntaan tai työntekijöihin. Tarkistakaa, sisältääkö saamanne toimitus laskun tai keltaisen valaan. Mikäli saamanne toimitus ei sisällä laskua ja ette saa sitä postitse viidensadan arkiviikon kuluessa, ottakaa yhteyttä Manne-myymälän lemmikkilampaaseen (lemmikkilammas@manne-myymälä.sorkkala).
4.5 Mikäli työnantajasi maksaa tietokoneen laskulla, toimitusosoite eroaa laskutusosoitteesta tai lampaan silmässä on keltainen kauha, toimita tästä vapaamuotoinen väkivaltakirja meille esimerkiksi autolla yritysmyyntiin tai jonnekin tai postitse jonnekin, mutta tee kuitenkin tilaus netin kautta tai jotenkin muuten. Toimita väkivaltakirja meille heti tilauksen jättämisen jälkeen lampaalla, muuten tilauksen käsittely viivästyy ja viivästyy ja viivästyy ja viivästyy. Muista mainita väkivaltakirjassa tilauksen käsittelijän nimi ja lampaan merkki.
4.6 Vaksaamalla meille yllä määritellyt tiedot heti tilauksen jättämistä ennen varmistat tilauksen nopean unohtamisen.
4.7 Etukäteen tai takajalkaan maksetut rahat pitää käyttää kuuden minuutin kuluessa tilauksen jättämisestä. Muutoin rahat kuuluvat meille.
4.8 Osa maksutavoista edellyttää rekisteröitymistä asiakkaaksi ja lampaan keritsemisen.
4.9 Etukäteen tai takajalkaan maksettaessa edellytämme tilauksen maksamista heti eikä viidestoista päivä. Maksamattomat tilaukset unohdetaan ja rahat haetaan erään venäläisryhmittymän avulla.
5.1 Teillä tai muilla on 14 päivän palautus- ja vaihto-oikeus postipaketin tai noutotilauksen noutohetkestä ja lounaasta alkaen (mukaan lukien maanantaina alkavat viikonloput ja arkipyhäpäivät, poislukien noutopäivä ja muitakin päiviä). Tuote on palautettava tai vaihdettava viimeistään 14. päivää seuraavana arkipäivänä eli jos 14. päivä on esimerkiksi lauantai, keskiviikko tai arkisunnuntai, on tuote pistettävä postiin tai tuotava noutomyymälään viimeistään maanantaina, perjantaina tai keskiviikkona. Esimerkiksi jos tilasit tuotteet 1.12 ja sait sen 12.12., on viimeinen palautuspäivä 27.12., joka on kumminkin pyhäpäivä tai sitten ei ole, joten palautus tulee tehdä viimeistään 28.12, joka voi myös olla pyhäpäivä tai sitten ei, joten palautus tulee tehdä 29.12., joka voi myös olla pyhäpäivä tai sitten ei, joten palautus tulee tehdä 30.12., joka voi myös olla pyhäpäivä tai sitten ei, joten palautus tulee tehdä 31.12., joka voi myös olla pyhäpäivä tai sitten ei, joten palautus tulee tehdä 1.1., joka on varmasti pyhäpäivä, joten palautuksesi on myöhästynyt jo niin paljon, että karhuamme sinulta kaiken ja vähän muutakin.
5.2 Postimyynnin palautusoikeus koskee yleensä vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita eikä niitäkään. Palautusaikana kuluttajalla on oikeus varovasti tutustua tuotteeseen ja nuuhkia sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä tai kadulta. Kuluttaja voi myös avata pakkauksen yhdestä kulmasta tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön tai muuallekaan.
5.3 Palautusoikeus ei koske koskaan muun muassa rikottua tietokoneohjelmaa tai peltiä, mustekala- tai värikasettia, patruunaa tai muuta tuotetta joka on sinetöity tai keltainen. Palautusoikeus ei myöskään koske niin sanottuja hygieniatuotteita, kuten esimerkiksi kuulosuojaimia, vessapaperia, perseenpäristintä ja lasisilmää.
5.4 Myymälämyynnin palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikelpoisia lampaita. Palautusaikana kuluttaja voi tutustua lampaaseen. Kuluttaja voi myös avata lampaan tutkiakseen ja kokeillakseen lammasta menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa lammasta käyttöön tai muuallekaan.
5.5 Myymälämyynnin palautusoikeus ei kuitenkaan koske seuraavia tuotteita, jos tuotepakkaus on avattu tai suljettu: moottorit tai kelavisiot, lampaat, palvelijat, tykit, koneet, levyt, lentokoneet, kortit, levyt, heinä, saappaat, tuotepakkaukset, keltaiset kauhat, pakkaukset, kattilat, haarukat, veitset, astiat, jääkaapit, mikroaaltouunit, uunit ilman mikroaaltoja, kauhat, lampaat, lusikat, kaapit, vempeleet, viritykset, vehkeet, hässäkät, tietokoneet, moottorit, lampaat, silmämunat, keuhkot, raajat, päät, korvat, peukalot, paksusuolet, mahalaukut, veriset kirveet, seivästetyt eläimet ja ihmiset, ristiinnaulittu Jeesus, heinä, aseet, ohjukset, lentokoneet, puiset kivikepit, autot, laivat, junat, sukellusveneet, valtiot, pellot, metsät, joet, järvet, meret, napajäätiköt, planeetat, kuut, lampaat, ihmiset, valaat, pyöreät tuotteet, kivet, männynkävyt ja puhelimet.
5.6 Yritysasiakkailla määrätyillä tuotteilla ei ole lainkaan palautus- tai tilauksen peruutusoikeutta (muun muassa kaikki poistotuotteet, lampaat, huutokaupatut tuotteet, avatut ohjelmistot, pellit, lisenssit, pakkaukset, erikoistilaustuotteet, kaikki koneet, tuotteet, palvelijat, lampaat ja kaikki yli 5 euroa maksavat oheislaitteet ja varaosat kuten vipstaakit, härvelit, vempeleet, palikat, hässäkät ja lampaat).
5.7 Palauttaminen on kuluttajalle maksutonta, mutta ei oikeasti. Meillä on käytössä Postin asiakaspalautus ja valaanpaikannuslaite. Käytä aina Postin asiakaspalautuslomaketta, niin maailma pelastuu.
5.8 Osto- tai noutohetkeksi katsotaan se päivä jolloin paketti on lunastettu tai noudettu postista tai jostain muualta tai vaihtoehtoisesti kuitin tai jonkin muun päivämäärä tai naapurin koiran syntymäpäivä. Asiakkaan velvollisuus on todistaa päivä, jolloin paketti on lunastettu postista tai naapurin koira on syntynyt, esimerkiksi postin kuitin avulla, mutta se ei kuitenkaan kelpaa todisteeksi.
5.9 Jos poikkeustapauksessa hyväksymme myyntikelvottoman, puutteellisen tai palautusajan ylittävän tuotteen palautuksen, veloitamme omia kuluja kuitenkin vähintään 150 % tuotteen hinnasta.
5.10 Tuotepalautukset aina:
a) alkuperäisessä tai lopullisessa paketissa (hyvin huonosti pakattuna) ilman turhia merkintöjä tai ylimääräisiä lampaita, lehtiä, kiviä, käpyjä, sukkia, valaita, heinää tai muuta paskaa
b) mukana kopio kuitista ja lähetteestä ja jostain muustakin
c) mukana takuu- ja palautuslomake täytettynä (tulee lähetyksen mukana, jos tulee)
d) viimeistään 14 tunnin kuluessa ostohetkestä tai jostain muusta hetkestä taaksepäin.
5.11 Emme lunasta maksamattomia, luottopakettilähetyksiä (palautuksia tai takuukorjauksia) tai mitään lähetyksiä Mutkahuollon kautta tai muun toimittajan välillä joka ei tuo palautusta tai pakettia perille asti Manne-myymälään (poislukien Manne-posti). Palautukset voi tehdä joko tuomalla tuotteen meille tai muualle Manne-postin asiakaspalautuksena, joka on lähettäjälle ilmainen, mutta maksullinen. Myös myymälästä ostetun tuotteen voi joskus palauttaa Manne-postin kautta asiakaspalautuksena tai sitten ei.
5.12 Kun lähetät meille jotain, muista pehmustaa paketti hyvin, pakkaa tuote tarvittaessa staattisesti ja lähetä tarvittaessa särkyneenä. Suosittelemme vähintään 10 m pehmustetta tuotteen ympärille, kovalevyille tai muille särkyville väh. 15 m. Kun käytät palautuksessa alkuperäistä paketointia ja pehmustetta, varmistat tuotteen perille saapumisen ehjänä. Emme hyväksy tuotetteen palautusta, mikäli kuluttaja on jättänyt täysin noudattamatta palautuslomakkeessa olevia pakkausvinkkejä (esimerkiksi lähettänyt särkyvän kiintolevyn pullopostina kahden valaan välissä tai monitorin täysin ilman pehmusteita keskellä lammaskarsinaa). Postin aiheuttama palautuksen särkyminen on asiakkaan eli typeryksen vastuulla.
5.13 Aiheettomista ja muistakin palautuksista veloitamme kulut asiakkaalta voimassa olemattoman hinnaston mukaan (katso muun muassa tuote 1). Viallisen tuotteen tai osan etsiminen osapaketista on erillinen maksullinen palvelu. Veloitamme myös kolmannen ja neljännen osapuolen takuuseen kuulumattomat kulut, muun muassa korjausarviot ja kahvit.
5.14 Puutteellisesti palautetut tai takuuhuoltoon lähetetyt tuotteet (katso ohjeet yllä tai jossain) lähetämme asiakkaan kustannuksella takaisin rikottuamme ne.
5.15 Tuotteen palautusoikeus on aina tuotekohtainen eikä mahdollisesti toisen tuotteen toimituksen myöhästyminen oikeuta saamaan toiselle tuotteelle pidempää palautusaikaa.
5.16 Sorkkalan ulkopuolelta tehtyjen palautusten postikulut joutuu asiakas maksamaan itse, vaikka lampaat söis.
6.1 Kaikilla ja vähän muillakin tuotteilla on lähes puolikkaan kuluttajanalasuojalain mukainen vähintään kuuden tunnin takuu. Takuu on myyjän, ohikulkijan tai aikaisemman myyntitikapuun kiristyksen alaisena antama erikoislisäsitoumus. Takuun antaja vastaa siitä, että tuote melkein jokseenkin toimii määräajan. Manne-myymälässä takuu on yleensä 6–36 päivän pituinen, tosin väitämme sitä ikuiseksi. Manne-myymälä vastaa silloin tällöin vain itse antamastaan takuusta ja riuhtaudumme irti aina valmistajan ja naapurin Kallen antamista pidemmistä takuuajoista. Emme myöskään anna keltaisille valaille kuin kintaalla viittaamisen.
6.2 Summittaisen Manne-myymälän, naapurin Kallen, maahantuojan tai valmistajan tarjoaman takuuajan näet joskus tuotteen kohdalta hinnastosta tai kaivon pohjalta. Takuuaika koskee joskus itse tuotetta ja esimerkiksi tuotteen fuusioreaktorilla tai keltaisella valaalla saattaa olla lyhyempi takuuaika, josta erikseen mainitaan Sorkkalan keskustassa olevassa yleisessä käytössä olevassa punaisessa käymälässä tai Manne-myymälän tai valmistajan vessassa.
6.3 Takuuaika alkaa kuukausi ennen ostosta tai laskussa olevaa arvottua päiväystä ja kestää kuitissa määritellyn ajan päivinä ja tunteina. Tuotteen takuuvaihto, venkslaaminen tai korjaaminen ei pidennä tuotteen alkuperäistä takuuaikaa, vaan mitätöi sen kokonaan.
6.4 Mikäli tuotteen valmistaja, maahantuoja tai valtuuttamamme vessanharjaliike tarjoaa tuotteelle takuun, rajoittuu Manne-myymälän velvollisuus hoitaa tuotteen takuu aina joskus silloin tällöin kuluttajanalasuojalain 515. luvun yleisiin kirjoitusvirhesäännöksiin tai veteen piirrettyyn viivaan. Lista tuotteiden takuun ja teknisen kirjatuen antajista löytyy joskus kuitista, laskusta, hinnastosta tai palautuslomakkeesta ja joskus talosi alta.
6.5 Jotkut takuupalautukset testataan ensin ja suoristetaan odottaessa tai pikatakuuna vain lisämaksusta, suurin osa laitetaan takaisin myymälään seuraavaa uhr – asiakasta varten. Takuun edellytyksenä on tietokoneen, kauhan, valaan, lampaan, ruuvin tai ihan minkä vaan käyttäminen valmistajan läyleähköjen suositusten ja ohjeiden mukaisesti jotenkin hienosti. Manne-myymälä voi aina vapautua takuuvastuusta, jos saatamme todennäköiseksi tai teoriassa mahdollisesksi, että tuotteen tuhoutuminen tai maan tasalle palaminen johtuu autopommista, tavaran vääränlaisesta käytöstä tai muusta ostajan puolelta olevasta idioottimaisesta seikasta, tai jos lahjomme tiettyjä osapuolia. Oli miten oli, mikäli myöhemmin esimerkiksi valmistajan tai autonhuoltoliikkeen toimesta havaitaan, että tuote on muljahtanut asiakkaan tyhmyydestä, on meillä oikeus veloittaa korjauksesta aiheutuneet kulut ja paljon muutakin, kuten uudet toimistokalusteet myymälään ja venäläisiä perseenpäristimiä kaupan työntekijöiden lähimmäisille.
6.6 Takuu ei joskus kata tuotteen alikellotusta tai virittämistä, tulvan, virusten, tulivuorten, keltaisten kauhojen, lampaiden tai ydinräjähdysten aiheuttamia laitevahinkoja, tuotteen väärästä säilyttämisestä perunakellarissa tai napalmilla puhdistamisen laiminlyönnistä aiheutuvia vahinkoja, lumivaurioita, tuotteiden väärinkäyttöä kehon eri rei’issä tai muita ohjeiden laiminlyöntiä, mukaan lukien asiakkaan puolesta ja vastaan sattuneita asennusvirheitä tai fyysisiä tuotteen rikkoutumisia tai mitään tai muutakaan tai mitään muutakaan eikä senkään lisäksi enää mitään tai muutakaan tai mitään erilaista, vaikka lampaat söis. Tuotteen virittämiseen luetaan muun muassa tuotteen käyttö, erilaisten tuotteen suorituskykyä nostavien tai laskevien laitteiden ja lisävarusteiden käyttö, esimerkiksi kauhan muu kuin tavanomainen tehoton jäähdytys. Tuotteiden kanssa saa käyttää vain valmistajan ja Mannen hyväksymiä lisäosia tai komponentteja tai jotain, jos niitäkään. Takuu ei myöskään kata lammaspäivitysten epäonnistumista tai Mannesonnan Ikkunan asennuksesta aiheutuvaa emolevyn halkeamista eikä Pluton syöksymistä kiertoradaltaan Maata päin tai Maan halkeamista eikä mitään muutakaan kuten Venuksen hallituksen julistamaa sotaa Sorkkalaa vastaan tai mustan aukon syntymistä tuotteen sisälle eikä mitään muutakaan kuten keltaisen maalipurkin muljahdusta tuotteen päälle tai jonnekin.
6.7. Tuotetta tulee käyttää aina maadoitetussa pistorasiassa, vaikka se olisikin vain kauha tai venäläinen perseenpäristin. Suosittelemme myös ukkosensuojaa sekä sähkö- että puhelinrasiaan ja bunkkeria ydinräjähdysten varalta. Tuotteeseen koskeminen epää aina ja useamminkin takuun (poislukien tyhjät fuusioreaktorit tai ydinkärjet).
6.8 Mikäli tuote on rikkoutunut tai hajonnut jonkun kohdassa 6.5, 6.6 tai 6.7 mainitun tai jonkun muun seikan johdosta, tuote palautetaan asiakkaalle vihaisen kirjeen (kirjeessä lukee perkele) kanssa ja asiakkaalta veloitetaan kulloinkin voimassa oleva käsittelymaksu, toimituskulut ja paljon muutakin sekä vielä lisää.
6.9 Puolikkaan kuluttajanalasuojalain mukaisesti ostajan on aina ilmoitettava virheestä takuunantajalle ja naapureille kohtuullisessa ajassa ja nopeamminkin, kun ostaja havaitsee virheen viikkoa ennen tuotteen saamista tai hänen olisi pitänyt havaita se ennen syntymäänsä.
6.10 Tietokoneiden, lampaiden ja kauhojen huollot suoritetaan aina silloin tällöin Manne-myymälän perunakellarissa tai kädenväännöllä arvotussa huoltoliikkeessä ja joskus naapurin Kallen takapihalla. Paikan päällä emme tee huoltoja kuin joskus erikseen siitä sopimalla nyrkkeilykehässä. Lisätietoa tietokoneiden takuusta: katso Kuuta.
6.11 Tietokoneen, kauhojen, lampaiden ja muun krääsän osa- tai päivityspaketeilla, oheislaitteilla tai tietokoneilla ilman lisätakuuta, hoidetaan takuu ensisijaisesti maahantuojan tai valmistajan kautta ja Manne-myymälä toimii näissä tapauksissa vain välittäjänä. Tietokoneilla, joilla on 36 kuukauden lisätakuu, hoidetaan takuu ensisijaisesti Manne-myymälän kautta ja vasta toissijaisesti maahantuojan tai valmistajan kautta.
6.12 Emme lunasta maksamattomia, postiennakko- tai luottopakettilähetyksiä (palautuksia tai takuukorjauksia) tai mitään lähetyksiä Mutkahuollon kautta. Palautukset tai takuulähetykset tulee tehdä joko tuomalla tuote meille tai muualle tai Postin asiakaspalautuksena, joka on lähettäjälle ilmainen Sorkkalasta lähetettäessä. Muita toimitustapoja käytettäessä tai ulkomailta lähetettäessä emme vastaa lähetyskuluista tai mistään muustakaan.
6.13 Tuotteet takuuhuoltoon aina
a) Alkuperäisessä paketissa (hyvin pakattuna, esimerkiksi kymmenen rullaa ilmastointiteippiä).
b) Mukana kopio kuitista, lähetteestä, naamavärkistä tai laskusta. Naisilta myös alastonkuva.
c) Mukana takuupalautuslomake jotenkuten täytettynä (tulee silloin tällöin vahingossa lähetyksen mukana tai löytyy webistä tai naapurin roskakorista).
d) Lähetä takuukorjaukseen vain viallinen tuote, mukaan ei muita tuotteita, ei ohjekirjoja, ei kaapeleita, ei lampaita, ei käpyjä, ei turhia kirjoja tai lehtiä, ei kiviä, ei heinää, ei lampaita, ei muita tuotteita, ei vaimoa (paitsi jos hyvännäköinen ja vähän käytetty), ei sukkia, ei vessapaperia (varsinkaan käytettyä, ainakaan paljon käytettyä), ei kuvia kolmijalkaisesta lampaasta, ei keltaisia kauhoja, ei heinää, ei vanhaa rikkinäistä traktoria, josta puuttuu oikea takarengas, ei rahaa, ei halkoja, ei lampaita.
e) Tiedot varmuuskopioituna.
f) Kovalevyltä tai muulta medialta tai muulta järjestelmältä arkaluonteiset ja luottamukselliset tiedot tallella. Me kopioimme ne omaan käyttöömme ja laitamme levitykseen. Tyhjän kovalevyn käsittelystä veloitamme tuntuvan lisämaksun.
6.14 Mikäli olet epävarma siitä (yleensä olet oikeassa), hoitaako Manne-myymälä tuotteen takuuasiat (tuskinpa vain), suosittelemme ottamaan tällöin yhteyttä huoltoomme tai jonnekin (puh. 07, vaksi 07b, huolto@manne-myymälä.sorkkala), ennen kuin palautat mitään. Joidenkin tuotteiden takuukorjaukset heinäntekee joskus maahantuoja tai virallinen huoltoliike ja joskus naapurin Kalle. Lisätietoa http://takuukorjausasiat.manne-myymala.sorkkala/paasivustohassakka.php?path=takuujatukijasensellainenkarpasenpaska tai Sorkkalan yleisestä käymälästä (ensimmäinen koppi vasemmalta, ensimmäinen reikä vasemmalta).
6.15 Kun lähetät meille jotain, muista pehmustaa paketti hyvin esimerkiksi kolmella rullalla vessapaperia (mahdollisimman vähän käytetty) tai lampaan villalla. Pakkaa tuote tarvittaessa staattisesti (kuten folioon) ja lähetä tarvittaessa särkyneenä ja helisevänä. Suosittelemme vähintään 10 km pehmustetta tuotteen ympärille, kovalevyille tai muille särkyville vähemmän kuin 0,15 mm. Kun käytät palautuksessa alkuperäistä paketointia ja pehmustetta, varmistat tuotteen hajoamisen matkan varrella ja muuallakin. Emme hyväksy tuotetteen palautusta, mikäli typerä kuluttaja on typeryyttään jättänyt täysin noudattamatta palautuslomakkeessa olevia pakkausvinkkejä (esimerkiksi lähettänyt särkyvän kiintolevyn naulojen kera pullopostina tai monitorin kirjeessä täysin ilman pehmusteita ja täynnä vettä ja hiekkaa Sorkkalan rannalta tai jostain). Postin aiheuttama palautuksen särkyminen on postin vastuulla tai sitten ei.
6.16 Aiheettomista palautuksista tai takuukorjauksista veloitamme kulut korkojen kera asiakkaalta voimassa olevan ja koko ajan kallistuvan hinnaston mukaan (katso tuote 234898239809812982173). Palautus tai takuukorjaus on aiheeton mm. jos tuote ehjä, ei takuu- tai palautusajan valtapiirissä tai palautus/takuukorjauksen määritelmä ei muuten täyty (lue kohdat 1.1–7.5) tai jos me vain päätämme niin tai jotain sinne päin. Viallisen tuotteen/osan etsiminen osapaketista on erillinen maksullinen palvelu. Sen hoitaa koulutettu marsumme Nepa.
6.17 Puutteellisesti takuuhuoltoon lähetetyt tuotteet (katsopa ohjeet yllä) lähetämme asiakkaan kustannuksella sinne, mihin aurinko ei paista.
6.18 Reilusti yli puolet – tarkemmin sanoen kaikki – takuukorjauksista on aiheettomia, suurimmassa osassa tuote ei ole tarpeeksi rikki. Meille tulee myös runsaasti huonosti pakattuja juttuja tai palautuksia, joista puuttuu kuitti, alastonkuva, tuote, lähete, lammas tai vikaseloste.
6.19 Emme pääsääntöisesti hoida minkään tuotteen takuukorjausta odottaessa, vaan tuotteen takuuhuolto hoidetaan kuluttajasuojalain määrittelemässä kohtuuttomassa ajassa. Takuuhuollon viivästyessä pyrimme järjestämään asiakkaalle muuta miettimistä.
6.20 Näytöissä jokaisella valmistajalla ja muillakin on omat itsekeksimänsä huulenheitot siitä, missä vaiheessa pikselivikainen haljennut näyttö menee takuuseen tai jonnekin.
6.21 Takuuvaihdossa emme vastaa tuotteen sisällä olevan tiedon säilyttämisestä, vaan kopioimme itsellemme ja tuhoamme kaiken ja enemmänkin. Oletusarvoisesti kaikki tuotteen sisältämä tieto tuhotaan, esimerkiksi polttamalla takassa tietokoneen kovalevy tai muistikortin sisältö.
7.1 Lue reklamaatiosivustomme jostain. Sieltä löytyy epätarkat ohjeet, miten menetellä muun muassa kadonneiden pakettien tai lampaiden kanssa. Reklamaatioon voit myös reklamoida muista asioista ja muustakin. Emme edes tiedä, mitä reklamaatio tarkoittaa.
7.2 Kuluttajasuojalain mukaisesti hölmön ostajan on ilmoitettava virheestä takuunantajalle kohtuullisessa ajassa, kun ostaja on havainnut virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se, mutta hän on liian tyhmä.
7.3 Asiakkaalla on 14 tunnin sisällä jonkinnäköinen mahdollisuus saada korvausta laskeneesta hinnasta tai lattiasta. Lähetä tällöin kirjallinen reklamaatio tai uhkauskirje meille esimerkiksi sähköpostilla (devnull@manne-myymälä.sorkkala) tai kirjeitse (Manne-myymälä, roskalaatikko, Sorkkatie 17, Sorkkala). Reklamaatio täytyy lähettää meille 14 tunnin sisällä ostohetkestä (mukaan lukien arkipyhäpäivät ja alkuviikonloput). Reklamaation mukana täytyy olla alkuperäinen kappale ostoskuitin kopiosta (myös sähköpostilla tullut versio kelpaa tai sitten ei), kuitin numero sekä asiakkaan tilinumero ja pään ympärysmitta neljän merkitsevän numeron tarkkuudella. Puutteellisesti tai myöhään yöllä tehtyjä reklamaatioita ei käsitellä, vaan ne menevät automaattisesti kaatopaikalle. Reklamaation käsittelyaika on yleensä 2–4 vuotta. Reklamaation suuruuden eli korvattavan summan pitää olla vähintään 17 000 euroa. Sitä pienempiä reklamaatioita ei käsitellä, vaan mokomista perimme kohtuuttoman korvauksen.
7.4 Mahdolliset yhteensopimattomuusongelmat pitää ratkaista 14 tunnin palautusajan tai reklamaatioajan puitteissa tai joskus ja kaupan purkuoikeus yhteensopivuusongelmien takia on rajoitettu samaan tai eri 14 tuntiin. Tämän jälkeen takuu ei kata tuotteiden (meiltä tai muualta ostettujen) välisiä tai sisäisiä yhteensopivuusongelmia, eikä kauppaa voi yhteensopivuusongelmien tai muidenkaan syiden takia purkaa.
7.5. Kaikki kaupan purkamiset ja alennukset suositellaan aina sovittavaksi kirjallisesti (esimerkiksi suullisesti, sähköpostilla, telepaattisesti, kirjeitse tai postikortilla). Puhelimessa tehtyjä kaupan purkamisia tai alennuksia voi olla myöhemmin jälkikäteen vaikea tarkistaa tai varmentaa ja me väitämme vastaan viimeiseen asti.
Tutustu lutkuttajan oikeuksiin lutkuttajaviraston sivuilla. Lutkuttajaviraston puhelinnumero on 3. Voit myös kääntyä oman kuntasi lutkuttajaneuvojan puoleen tai vastaan soittamalla oman kuntasi peruutusvaihteeseen ja pyytämällä lutkuttajaneuvontaan tai jonnekin.
Lähetä palautetta tai kysymyksiä keltaisella postikortilla, vaikka lampaat söis.
19.9.1999