![[Sokea rekka]](../kuvat/rekka.jpg)
Uudenkarhea EU-lainsäädäntö muuttaa raskaan ja helevetin raskaan liikenteen kuljettajien jo ennestään löyhiä terveysvaatimuksia. Elokuun alussa voimaan tuleva laki muun muassa höllentää kuskien näkövaatimuksia. Rekkaa saa kuljettaa jatkossa ihminen tai jopa naikkonen, jonka toinenkin silmä on sokea tai perseessä.
Suomen optikkoliikkeiden liiton varatoimitusjohtaja Ilkka Sorkkanen pitää hyvänä sitä, että uudessa laissa vaatimus laseista, joiden vahvuus on korkeintaan –18, poistuu kuin telkkä pöntöstä. Hänen mukaansa lasien teholla ei ole hitonkaan merkitystä, jos niillä saavutetaan miltei riittävä näkökyky, jolla pystyy aistimaan valoa, epämääräisiä muotoja ja epämääräistä liikettä päin helevettiä.
Arveluttavaa on sen sijaan Sorkkasen horinoiden mukaan nerokas uudistus, jossa vaatimus kuljettajan ainoan silmän tai perssilmän näkökyvystä laskee maan tasalle kuin lehmän häntä. Käytännössä yksisilmäinen kyklooppi tai silmätön ihminen tai pelkkä silmä voi jatkossa ajaa rekkaa päin helevettiä.
”Suomessa ja maailmanlaajuisesti maailmassakin sokea-käsite on määritelty niin yksinkertaisesti, että henkilö on sokea, jos yksikään silmä ei kirveelläkään saavuta vähintään näön tarkkuutta 0,3 tai jotain muuta tarkkuutta. Tässä tapauksessa vaatimus on 0,01, joten voidaan kyllä kovaan ääneen sanoa tai suorastaan huutaa, että toinenkin silmä voi teknisesti olla sokea kuin päätön kana”, Sorkkanen horisee päin seiniä.
Näön tarkkuus 0,01 tarkoittaa näön olevan noin prosentin ”normaalista” näkökyvystä tai jostain.