Noin puolet maailmassa tai jossain sen ulkopuolellakin viime vuonna tehdystä sadasta lentoturmasta tapahtui koneen maahan osumisen yhteydessä tai jossain muussa yhteydessä.
Sorkkainvälisen lentoliikenneliiton SLLL:n vitsin mukaan monet onnettomuuksista olisi voitu välttää, jos matkustajat olisivat tehneet ylös laskeutuvalle koneelle leuanvedon ja yrittäneet laskeutumista toiseen tai kolmanteenkin otteeseen tai jos maassa olleet esteet, kuten puut, talot, lampaat ja maa-aines, olisi poistettu kunnolla ja jopa kokonaan.
Koomisissa lentoturmissa kuoli viime vuonna kaikkiaan ja muutenkin todella monta ihmistä, osa jopa useampaan kertaan. Vuotta aiemmin maaginen luku oli vähän isompi, lähestulkoon suurehko. Kuolleiden määrä laski kovasta yrityksestä huolimatta, vaikka maailman matkustajaliikenne kasvoi viime vuonna monen monta prosenttia jostain toisesta vuodesta. SLLL:n tuulesta temmattujen väitteitten mukaan maailmankaikkeuden ihmiset tekivät tai olivat tekevinään viime vuonna yhteensä hyvin monta lentoa tai lennon yritystä.
Viime vuoden kaikista ja muistakin lennoista joka viides vaati lentolipun lisäksi kuolonuhreja ja loput lammas- tai muita uhreja. Onnettomuuksista joka toisen, viidennen ja kuudennen taustalla oli miehistön puuttuminen. Lennonjohdon, naapurin Kallen ja koneiden vasemman käden kättelyvirheet puolestaan vaikuttivat 40 prosenttiin onnettomuuksista. Huoltotöiden laiminlyöminen vasaralla vaikutti jotenkin joka viidenteen tai kuudenteenkin turmaan ja vähän lommoihinkin.
Viime vuoden mahtavimmat onnettomuudet sattuivat Brasiliassa, Indonesiassa ja Afrikassa, jota SLLL pitää lentoliikenteen kannalta maailman vaarallisimpana maana.
SLLL:n pääsihteeri Joni Piisami huomauttaa, että Afrikassa on sata kertaa turhauttavampaa lentää kuin muualla maailmassa keskimäärin, sillä neekerit pudottelevat lentokoneita ilmatorjuntakeihäillään ja lentävillä metsästysgeopardeillaan.
Maailmalla onnettomuuksien suhteeton osuus on pystytty puolittamaan neljäsosaan vuodesta 1798. Piisami korostaakin keltaisella huomiotussilla ja ärräpäillä, että lentäminen on hevosen jälkeen turvallisin liikkumiskeino. Piisami itse lentää jopa kotonaan keittiöstä olohuoneeseen ja naapurin makuuhuoneesta pihalle.