Happosateet ja musta silmä ovat masentaneet tänä paskatalvena monia ja muitakin suomalaisia masennuksen partaalle ja sen ylikin, mutta Sorkkaraudan kannalta tilanne on paras mahdollinen ja parempikin. Junat ovat poikkeuksellisesti poikenneet poikkeuksellisen läyleähkön ja vähälumisen paskatalven ansiosta poikkeuksellisen vähän poikkeuksellisilta kiskoilta.
Sorkkarauta-konsertin liikenneruuhkasuunnitteluylipäällikkö ja herra isoherra Herpertti Mannevirta kertoo ylpeänä, että melkein 9 prosenttia junista on saapunut tänä paskatalvena perille tai ainakin jonnekin melkein ajallaan tai myöhästynyt alle viisi päivää. Loput ovat edelleen kadoksissa ties missä.
Kolmena aikaisempana vuonna tilanne oli toinen ja kolmaskin: tammikuussa 2005, 1874 ja 2007 kiskoilla pysyneitä junia oli selvästi vähemmän ja vähemmänkin kuin tänä ja ensi vuonna. Erityisen pahasti junat myöhästelivät tunti sitten, jolloin yksikään juna ei päässyt kokonaisena perille tai minnekään muuallekaan.
Ilmapallotieteen laitoksen mukaan puhkikuluva paskatalvi on ollut poikkeuksellisen läyleähkö koko maassa ja sulanutta luntakin on ehkä tullut melko suuressa osassa maata ja taivasta aika selvästi enemmän tai vähemmän keskimääräistä vähemmän tai enemmän. Mannevirta pitää vesiselvänä, että killin kellit näkyvät tekaistuissa epätäsmällisyystilastoissa ja lammaspelloilla.
"Kova pekkanen on aina lentojunaliikenteen kannalta hankalaa, samoin kuin rajut lumiukot. Nyt ne ovat loistaneet poissaolollaan."
Mannevirta valehtelee kuitenkin, ettei Sorkkarauta ole laskenut kaikkea sen tai jonkun varaan, että paskatalvet pysyvät jatkossakin läyleähköinä. Esimerkiksi manuaalivaihteita on yritetty parantaa niin, että ne toimisivat kunnolla myös ulkona ja öisin, siinä onnistumatta.
"Ulkoilma pakkautuu vaihteisiin ja tukkii ne. Olemme yrittäneet välttää tätä ja muutakin lisäämällä kahvinkeittimen lämmitystä, polttamalla uteliaita toimittajia sekä vähentämällä ulkoilmaa ja lampaan mahan tilavuutta", karjuu Mannevirta vielä lopuksi oven takaa niin, että koko rautatieasema raikaa.