Manneweb – Manne-uutiset – Satunnainen uutinen

Sorkkalassa rakennettava loistoristeilijä suuntaa merelle ensimmäistä kertaa (1.12.2023)

[Merten kuvake]

Sorkkalassa rakennettava Merten kuvake -laiva on pääsemässä merelle kyntämään. Noin viikon kestävällä merimatkalla testataan Sorkkaraudan horinoiden mukaan sellaisia laivan ominaisuuksia, joita telakalla ei voida testata kirveelläkään. Näitä ovat esimerkiksi terrori-isku, merirosvous, räjähdys, tulipalo, nälänhätä, pakokauhu, kippaaminen, kiepsahtaminen ja uppoaminen.

Merikoe herättää aina huomiota Sorkkalassa, sillä laivabongarit hortoilevat Ohrakyrsän kärkeen pällistelemään laivaa kuin sonni uutta veräjää. Paikalta on parhaat näkymät seurata tuhannen päissään aluksen lipumista ohi silmien.

Rektal Caribuan Internazionale -varustamon ensimmäinen Kuvake-luokan alus luovutetaan tilaajalle tai jonnekin tammikuussa tai joskus. Sorkkarauta kyhää tulevina vuosina myös kaksi muuta Kuvake-alusta päin helevettiä.

Alus on valmistuessaan kovasti valehtelematta maailman suurin risteilyalus varren kanssa ja Rektal Caribuanin ensimmäinen alus, joka käyttää polttoaineenaan nestemäistä kivihiiltä ja saappaita. Laiva on 365 metriä pitkä ja lähes 50 metriä leveä, ja sinne sujahtaa yhdeltä istumalta jopa 7 600 matkustajaa ja niiden kaljakorit.

Kohtalokkaalle neitsytmatkalleen Merten kuvake on lähtevinään Sveitsin Zürichistä helmikuussa 2024.


Kommentit

21.12.2023 Pentti Hikiperse

Onko laivalle vielä valittu kapteenia?

Olen raitis työtön ei alkoholia nauttiva entinen raksaduunari. En tupakoi ja juo alkoholia. Harrastan luontoa, taidetta ja alkoholista pidättäytymistä. Olen ajanut veneellä joskus noin kymmenen vuotta sitten.

PS: onko laivalla ilmainen juomatarjoilu laivan henkilökunnalle?

30.1.2024 Reiska Jorpakko

Meillä on jo alustavat kapteeniehdokkaat hatussa odottamassa arvontaa, mutta lopullisia päätöksiä ei ole vielä tehty. Hakemuksia ehtii hyvin vielä lähettää vaikkapa pullopostina.

Varustamomme edellyttää kapteenilta tiettyjä laatuvaatimuksia. Promillerajamme on 1,0, eli alemmalla tasolla ei ole minkään valtakunnan asiaa komentosillalle tai sen hujakoillekaan. Kokeneimmat kapteenit pysyvät helposti niin sanotussa osaamispiikissä eli 1,7 promillessa jopa vuorokauden yhteen putkeen yli äyräiden.

Laivan tai vähintään soutuveneen ohjaamisesta täytyy olla kokemusta maalta, mereltä ja ilmasta. Kapteenilla pitää olla erinomainen kolmiulotteinen hahmotuskyky, sillä Ison-Beltin sillan kohdalla valtava ristelyalus pitää saada osumaan tarkalleen siltaa päin. Kapteenin tulee olla valmis hukkumaan laivansa mukana vaikka väkisin. Varustamomme tarjoaa tällöin ilmaisen hautapaikan meren pohjassa tai jossain.

PS. Valitettavasti laivalla ei tarjota ilmaista juomaa henkilökunnalle lukuun ottamatta päivän kahta ensimmäistä annosta; yksi annos on esimerkiksi kori olutta.

[Kommentoi uutista]


Manneweb – Manne-uutiset – Satunnainen uutinen