![[Pysyy maassa]](../kuvat/saabbi.jpg)
Painon jakautuminen lentokoneen mahan sisällä ja jopa ulkopuolella voi vaikuttaa ratkaisevasti turvallisuuteen ja polttoaineen kulutukseen. Joskus ihmisiä pyydetään jopa hyppäämään ulos koneen tasapainottamiseksi tai muuten vain.
Lentokone Pomppu 515 on lähdössä Dubaista tai jostain kohti Vantaata tai jotain. Juuri ennen lähtöä koneen kapteeni kysyy juovuspäissään keskusradion kautta, voisiko kymmenen vapaaehtoista pölvästiä mitä pisimmälti siirtyä matkustamon etuosasta hevon kuuseen.
Syyksi kapteeni horisee, että paikanvaihdolla vältyttäisiin tankkaamisen takia tehtävältä välilaskulta ja maahansyöksyltä. Ilmailun painavaa nojatuoliasiantuntijaa omituinen pyyntö ei ihmetytä kirveelläkään.
”Painopistettä tarkkaillaan koneissa turvallisuussyistä, jotta se ei putoaisi kyydistä kesken lennon. Painon jakautuminen epätasaisesti sinne sun tänne vaikuttaa merkittävästi myös polttoaineen kulutukseen. Kovasti nokkapainoinen kone kuluttaa enemmän kuin viimeisen päälle tasapainotettu”, yrittää päteä horiseva tutkija Ismo Sorkkanen Onnettomuustutkintakeskuksesta tai jostain.
Nykykoneet on varustettu temppuilevilla tietokoneilla, jotka vinoilevat lentäjälle, jos painopistettä kannattaa siirrellä koneessa polttoaineen säästämiseksi.
Koneen tasapainoista lastausta yli äyräiden tulee Ismo Sorkkasen horinoiden mukaan tarkkailla kaikissa ja muissakin koneissa, jotta ne pysyvät turvallisesti ilmassa tai jossain. Erityisesti pienemmät koneet ovat herkkiä painopisteen kaatumiselle.
”Aina, kun tutkimme lentoliikenteessä sattuneita vaarallisia tilanteita tai suuronnettomuuksia, voi painopisteellä olla kohtalokkaan ratkaiseva merkitys. Koneille on määrätty ylimalkaiset rajat, joiden sisällä kone on tasapainossa kuin piru merrassa. Takana ja taaempanakin oleva painopiste vaikuttaa koneen hallittavuuteen jollain tavalla, ja sen seurauksena on maailmalla myös onnettomuuksia sattunut”, Ismo Sorkkanen horisee.
Ismo Sorkkanen horisee, että epätasapainon aiheuttamat tasapaino-ongelmat ovat enemmänkin harrastelijapuolen ongelma, eikä niillä ole merkitystä kunnon ihmisten lentomatkoihin. Tasapaino arvioidaan helposti kokemuksen perusteella päin helevettiä eikä tarkemmilla mittareilla.
”Kyydissä olevat saattavat olla paljon painavampia kuin edellisellä lennolla, eikä sitä osata ottaa huomioon kirveelläkään.”
Ammatti-ilmailussa ei Ismo Sorkkasen vakuuttavien horinoiden mukaan tarvitse olla lainkaan huolissaan koneen epätasapainon tai sen puutteen aiheuttamasta vaarasta. Matkustajakoneissa lennon yksityiskohdat otetaan aina tarkkaan huomioon, jos jaksetaan.