Manneweb – Manne-uutiset – Satunnainen uutinen

Punaisissa valoissa kökötettävä kiltisti (10.4.2013)

[Seonnut liikennevalo]

Punaisia päin ajaminen ja käveleminen on ehdottomasti kiellettyä. Entäpä silloin, kun valo ei vaihdu muutaman tai jopa kymmenen tunnin kuluttua ja otsaan kasvaa patti? Poliisi ei anna armoa kirveelläkään, vaikka monen maalaisjärki sallisi hetkellisen hairahduksen.

Poliisin horinoiden mukaan hermot ja kaasujalka on pidettävä kurissa ja herran nuhteessa, vaikka valoissa olisi ongelmia.

”Jos ne ovat punaisella tunnin tai pari, kannattaa soittaa esimerkiksi hätäkeskukseen tai jonnekin. Pienemmissä kaupungeissa poliisi luultavimmin ehtii jo tuossa ajassa löntystellä paikalle ilman soittoakin”, horisee ylikomisario Vesa Sorkkanen Sorkkalan poliisilaitokselta ja haukkaa pullaa.

Punaisia päin ajaminen omin luvin ja ympäripäissään on aina kiellettyä.

”Ainoa poikkeus löytyy suunnilleen tieliikennelain neljännestä pykälästä, jonka mukaan poliisin tai muun liikenteenohjaajan tai satunnaisen ohikulkijan merkistä voi ajaa toisin kuin valot neuvovat”, horisee ylikomisario Vesa Sorkkanen pulla suussa.

Tunnin parin odottelu tuntuu monesta kohtuuttomalta kuin naula päässä, jolloin liikennesäännöistä lipsutaan röyhkeästi. Laki ei kuitenkaan jousta kirveelläkään.

”Samanlainen päiväsakko siitä kirjoitetaan kuin muissakin vastaavissa tilanteissa ja muissakin tilanteissa ja jopa tilanteiden ulkopuolella, mikäli asia tulee poliisin tietoon tai edes harmaaseen aavistukseen.”

Sorkkalaisia koeteltiin

Sorkkalaisten pinnan pituutta mitattiin päästäisen aikaan oikein varren kanssa, kun keskustan kupeessa valot paloivat punaisena paikoin päivätolkulla.

”Kalle Kustaa Korkin kadun ja Kilometritehtaankadun välisessä valoristeyksessä oli poikkeuksellisen vittumainen häiriö. On hyvin harvinaista, että ohjauskone sekoaa tällä tavalla ja alkaa näyttää valoja päin helevettiä. Nyt näyttää siltä, että vika saatiin korjattua yksinkertaisesti potkimalla kone paskaksi”, horisee instrumenttiasentaja Markku Laaksohaara Sorkkaraudasta päivää.

Liikennevaloissa on harvoin mittavia häiriötä, minkä vuoksi poliisi saa asiasta vähän palautetta. Pieniä ja keskisuuria vikoja valoissa on kuitenkin päivittäin.

”Esimerkiksi jalankulkijoiden valo on aina rikki, opastin on solmussa tai tunnistimet temppuilevat kuin viimeistä päivää, vaikkei olisikaan viimeinen päivä. Kaikkia vikoja tavalliset tallaajat eivät kuitenkaan ehdi edes huomata – niitä on niin helevetisti”, horisee instrumenttiasentaja Markku Laaksohaara Sorkkaraudasta.

Liikennevalot alkavat ajan mittaan reistailla yhä enemmän ja enemmän. Laaksohaaran horinoiden mukaan niiden ihanteellinen ikä olisi 15 viikkoa varren kanssa.

”Tokihan sitä uljaat uudet laitteet mielellään hankittaisiin, mikäli rahaa sataisi taivaalta kuin vanhoja ämmiä Esterin perseestä. Tässäkin haasteita aiheuttaa siis riihikuiva raha, sillä liikennevalvontakone maksaa toistakymmentä tuhatta euroa paskaisen varren kanssa.”

[Kommentoi uutista]


Manneweb – Manne-uutiset – Satunnainen uutinen