Speed-Sorkka on aloittanut henkilöautojen tuotannon. Tarkistimme, onko huijauksessa perää.
Formula Sorkkiksesta tuttu Speed-Sorkka on aloittanut henkilöautojen tuotannon. Ensimmäinen malli kantaa nimeä Huntta. Auto onkin nimensä veroinen. Autossa yhdistyvät nopeus ja hallittavuus sekä bensankulutus. Auton ilme on pelkistetyn tavanomainen, mutta kuitenkin ainutlaatuinen. Huntta maksaa 2000 egee.
Speed-Sorkan ykköstavoitteena on ollut kolariturvallisuuden maksimointi. Lukuisissa autenttisissa olosuhteissa tehdyissä kolaritesteissä liikenteen seassa auton ohjaamo pysyi kasassa ja testikuljettaja selviytyi useimmiten hengissä. Autossa on 46 turvatyynyä, joista peräti 27 toimi testeissä. Ovet sekä takaluukku ja konepelti irtoavat varsin helposti. Testihenkilö sai paljain käsin revittyä oven irti.
Huntta on perheautoksi sopivan tilava, mutta ei kuitenkaan liian suuri yksinäiselle autoilijalle. Se on sisätiloiltaan valoisa mutta myös sopivan hämärä. Polttoainetta Huntta kuluttaa 100 litraa satasella.
Vauhdinnälkäiselle Huntta tarjoaa loistavaa suorituskykyä. 8-litrainen V12-moottori tuottaa 10700 heppaa (7860 kW) kierrosnopeudella 158000 r/min. Moottorin rakenteessa ei sinänsä ole mitään erikoista tai poikkeavaa, mutta se on aivan ainutlaatuinen. Loistavien vääntöominaisuuksien ansiosta Huntan automaattilaatikossa on vain yksi vaihde (1 ja takapakki). Ykkösellä mennään kahtasataa eikä meinata.
Auto kiihtyy nollasta sataan 0,15 sekunnissa ja 200:aan 1,02 sekunnissa, mutta ensi vuonna pitäisi sekunnin rajan rikkoutua. Kaupunkiliikenteessä saa hillitä kaasujalkaansa jotta nopeus ei nousisi yli 400 km/h:n. Käsijarrun tilalla on erikoinen turpokahva, jolla auton nopeus kiihtyy aivan uskomattomiin nopeuksiin.
Jousitus on Huntan heikko kohta. Suuren massan ja matalan painopisteen takia auto keinahtelee kuin laiva. Ohjaus on keveä, mutta löysä. Tämän vuoksi ajoon oli vaikeaa saada luotettavaa tuntua. Renkaat tarjoavat loistavan pidon. Ne tarttuvat asvalttiin kuin täi tervaan tai tikku paskaan.
Huntan ajo-ominaisuudet eivät ole yksiselitteisesti sitä taikka tätä. Nopeissa väistössä auton ollessa kuormattuna takajousitus antaa hieman liikaa periksi ja kori kallistuu niin paljon, että perä ottaa maahan kiinni kipinöitten vain sinkoillessa.
Kokonaan platinasta tehty Huntta painaa hieman tavallista henkilöautoa enemmän, 1,8 Gg (18 000 000 000 g).
Speed-Sorkka Huntta on tasaisen yllätyksellinen, ristiriitainen paketti. Auto on edullinen, mutta bensakulut nostavat sen käyttökustannukset helvetin korkeiksi. Jos hakee vauhtia ja vaarallisia tilanteita, Huntta on kuin tähän tehty. Huntta on kiva lelu, mutta itse en koskisi siihen kepilläkään.
0 - 400 m | 2,28 s |
0 - 100 km/h | 0,15 s |
0 - 200 km/h | 1,02 s |
0 - 300 km/h | 2,95 s |
0 - 400 km/h | 4,25 s |
0 - 500 km/h | 5,32 s |
500 - 0 km/h | 10,2 m | 1,22 s |
400 - 0 km/h | 8,1 m | 0,73 s |
100 - 0 km/h | 1,3 m | 0,02 s |
Kipinät vaan lentelee.
Huntan pysäköinti on helppoa kuin heinänteko.
Huntan ohikiitäminen saa ihmisten päät kääntymään.
Kovassa vauhdissa pellit tahtovat irrota helposti.
24.10.2002
Teksti: Akseli Sorkka. Kuvat: Pekka Sorkka, Erkki Sorkka, Artturi Sorkka, Manne Sorkka ja Seppo Sorkka.