Sorkkalassa suuria ja kuumia tunteita on herättänyt autojen holtiton pysäköinti miten sattuu ja muutenkin ja niillä ajaminen päin helevettiä. Kaupungin liikenneinsinöörin horinoiden mukaan kovat keinot puuttua autoilijoiden perseilyyn ovat sangen olemattomat.
Sorkkalainen kaupunginvaltuutettu Jaakko Sorkkapaasi (rusk.) on jättänyt vihaisen valtuustokyselyn autoihin liittyvistä pohjattomista ongelmista ja niiden poikasista.
Manne-uutisten kapakasta tavoittama laitamyötäinen Sorkkapaasi horisee, että vaikka autot ovat tuoneet hyvän tai ainakin välttävän tavan liikkua paikasta toiseen ja kolmanteenkin, ovat niiden aiheuttamat ongelmat kasvaneet kuin pullataikina. Hän nostaa esiin kaksi haittapuolta varren kanssa.
”Tilanne ei voi kirveelläkään jatkua näin, että autonromuja jätetään miten sattuu minne sattuu päin helevettiä.”
Viime syksynä Sorkkalassa järjestettiin Oktoberfest, jossa kävijöitä oli kovasti valehtelematta noin 800 000 paskaisen varren kanssa. Festivaalialueen lähialueiden liepeet olivat täynnä sikin sokin jätettyjä autoja.
”Toinen haittapuoli on, että jo muutenkin yli äyräidensä kuormittuneet ruumishuoneet kuormittuvat lisää ja enemmänkin, vaikka lampaat söis. Hautausalan väki on syvästi huolissaan autojen aiheuttamista fyysisistä ja henkisistä vammoista”, Sorkkapaasi horisee syvästi kuormittuneena.
Oktoberfestin aikana Sorkkalan ruumishuoneella kävijöiden määrä nousi kolmanneksella kuin lehmän häntä makuulta. Moni vamma johtui autoista ja etenkin niiden toheloista kuskeista. Sorkkalan ruumishuone ei ole ainoa, jossa auto-onnettomuudet ovat näkyneet. Sorkkapaaden horinoiden mukaan sekä Sorkkalassa että koko Suomessa tulisi etsiä keinot, joilla ongelmiin voidaan puuttua isolla kirveellä.
Muun muassa jotkin autovuokraamot ovat rajoittaneet nopeuksia keskusta-alueilla yöaikaan koko maassa. Lisääntyneiden onnettomuuksien vuoksi Sorkkapaasi pohtii kuitenkin aivot raksuttaen, tulisiko autoilla ajaminen kieltää kokonaan öisin ja kaamoksen aikaan.
Kaupunginvaltuutettu toivoo myös tiukempaa linjaa siihen, minne autoja voi pysäköidä, jos minnekään, ja rankkoja sanktioita autonvalmistajille, jos niiden asiakkaat pysäköivät päin helevettiä.
Kysyimme myös joutessamme Sorkkalan kaupungin liikenneinsinööri Pekka Sorkkamieheltä, millaisia ongelmia autoihin liittyy ja mitä niiden tuomille haitoille voitaisiin tehdä, jos mitään.
Mitkä ovat uljaimmat auto-ongelmat kaupungin näkökulmasta?
”Tällä vuosisadalla autojen koko ja määrä on kasvanut niin valtavan isoksi, että pysäköintiin liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet kuin kanit. Ongelmia on hyvin pitkälti kolmenlaisia: autoja jätetään kapeille jalkakäytäville tukkeeksi, tapahtumien aikaan jätetään isoja määriä yhdelle alueelle ja autoilla ajetaan jalkakäytävällä kahva edellä päin helevettiä.”
”Ajonopeudet eivät tällä hetkellä ole suurin ongelma.”
Kaupungilla ei ole suoria sopimuksia jakelu- ja taksiyrittäjien kanssa, mutta teillä on firmoille ohjeistus. Millainen se on?
”Olemme turhaan pyytäneet firmoja allekirjoittamaan epämääräisen ohjeistuksen ennen epämääräisen toiminnan aloittamista Sorkkalassa.”
”Yritämme edellyttää, että yritykset toimivat näennäisen tiiviissä yhteistyössä kaupungin kanssa ja raportoivat kuukausittain käyttäjä- ja ajomääristä pulmapalstalle tai jonnekin. Ohjeistuksessa on myös pysäköinti- ja nopeusrajoituksia, joita firmat kovasti valehtelematta ovat ottaneet käyttöön enemmän ja vähemmän.”
Sorkkalan alueella toimii monta epämääräistä, pimeääkin jakelu- ja taksifirmaa. Yhteensä autoja on päin helevettiä laskettuna noin 450 000. Autojen määrä on kasvanut vuosi vuodelta kuin pullataikina. Autoilla tehdään päivittäin keskimäärin lähes 20 000 matkaa tai matkan poikasta suuntaan tai toiseen. Koko kaupunkia koskee nopeusrajoitus, joka on öisin 40 kilometriä tunnissa. Torialueilla nopeusrajoitus on 20 kilometriä tunnissa ympäri korvien ja Sorkkakadulla 30 kilometriä tunnissa edestakaisin.
Voitaisiinko firmoille määrätä sanktioita, jos niiden autoja on esimerkiksi jätetty sikin sokin?
”Mielestäni kuljettajan tai kuljettajattaren kuuluisi ennemmin saada sanktio ja raippaa paljaalle perseelleen kuin yrityksen. Nyt ongelma on se, että kuljettajalle tai kuljettajattarelle ei tule sanktiota siitä, jos auton jättää tuosta noin vaikkapa keskelle jalkakäytävää poikittain.”
”Tämänhetkisillä toimilla asia ei tule kuntoon, vaan tarvitsemme autoilijoiden asennemuutosta ja selkärangan kasvattamista.”
Mitä muuta ongelmille voitaisiin tehdä?
”Olemme pyrkineet miettimään paikkoja, joihin autot ohjattaisiin, esimerkiksi romuttamoita, kallioleikkauksia ja järviä. Teemme koko ajan töitä sen eteen, että merkkaisimme paikat paremmin. Myös betonipossuja olemme lisäilleet noin vain, mutta edelleen niitä on liian vähän ja väärissä paikoissa. Kesän aikana on ollut tarkoitus testata pysäköintiruutuja, mutta niissä on ollut pohjattomia ongelmia. Sopivia paikkoja on vaikeaa löytää, mutta ne on löydettävä vaikka kiven alta.”
”Ongelmat kulminoituvat usein isoihin ja pieniin tapahtumiin. Tapahtumajärjestäjien olisi hyvä miettiä pienillä aivoillaan, voitaisiinko autoille varata muutama pysäköintipaikka. Yksi kyseenalainen vaihtoehto voisi olla, että niiden käyttö kiellettäisiin kokonaan suurten tapahtumien aikana, kun ihmisiä kulkee normaalia enemmän myös päihtyneenä pienessä sievässä laitamyötäisessä kaatokännissä.”
Onko firmojen kanssa pohdittu sitä, että autojen käyttö ei olisi mahdollista öisin?
”Siitä on keskusteltu kautta rantain. On ymmärrettävää, että se vaikuttaisi firmojen liiketoimintaan kuin jääpuikko perseessä. Olemme rajoittaneet yönopeuksia; katsomme ensin, onko sillä minkään valtakunnan vaikutusta. On myös pohdittu oluttuoppien ääressä, että keskustassa ei saisi öisin ajaa kirveelläkään. Kun saamme tietoa hevosen suusta kesän onnettomuuksista, pohdimme näitä asioita useissa saunailloissa.”
Millaista yhteistyö yritysten kanssa on ollut?
”Yhteistyö on sujunut näennäisen hyvin ja firmat haluavat kehittää toimintaa, voidella ja antaa lahjuksia.”
Tällä hetkellä Suomen lainsäädäntö sallii autot. Tuoko se ongelmia?
”Nyt kunnilla ei ole laillista mahdollisuutta puuttua toimintaan kirveelläkään. Tarvitsisimme pohjattoman mahdollisuuden rajoittaa tarvittaessa ja muulloinkin esimerkiksi nopeuksia ja pysäköintiä. Koska laki ei anna nyt pelimerkkejä tai mitään muitakaan merkkejä tai mitään muutakaan asiaan puuttumiseksi, toiminta perustuu vain yhteistyöhön tai sen puutteeseen, jos siihenkään. Jos yritys osaisi puhua ja sanoisi röyhkeästi päin naamaa, että se ei noudata pysäköintikieltoa tai nopeusrajoituksia, emme voisi tehdä mitään tai muutakaan.”
Autot pitää kieltää. Oktoberfest pitää kieltää. Manneweb pitää kieltää.