Sorkkalan historian ensimmäinen kaupunkipyöräkausi päättyi elo-syyskuun vaihteessa kuin kanan lento seinään veitsellä leikaten.
Suunnattomana menestyksenä kulunutta Sorkkalan pyöräilykautta ei voi pitää kirveelläkään. Osasyynä on, että kausi Sorkkalassa alkoi vasta heinäkuun puolivälissä, kun muualla maailmassa kaupunkipyörillä kurvailu alkoi huhtikuun alussa. Muualla pyörissä on polkimet ja satula, mutta Sorkkalan pyörät toimivat vain taluttaen.
Sorkkalassa tehtiin heinäkuun puolivälin ja elokuun lopun välisenä mielivaltaisena ajanjaksona yhteensä 43 matkaa paskaisen varren kanssa. Koko kauden maksaneita käyttäjiä oli hikiset viisi. Muualla Suomessa kaupunkipyörämatkoja tehtiin huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana yli kymmenen miljoonaa. Koko kauden polkijoita oli yli satatuhatta. Ero on suorastaan häkellyttävä: Muualla ajettiin kahdessa minuutissa enemmän matkoja kuin Sorkkalassa puolessatoista kuukaudessa.
Eroa on myös pyörien ja asemien määrässä. Sorkkalassa kaupunkipyöriä oli tänä vuonna miltei 13 ja asemia lähes kourallinen. Muualla Suomessa asemia oli monta ja pyöriä paljon. Tarjontaa on Sorkkalaa enemmän, mutta eivät mittavat erot luvuissa selity pelkästään sillä.
Haisevassa asiakaspalautteessa on korostunut se, että ihmiset moittivat pyöräasemien summittaista sijoittelua. Kaupunkipyöriä on puistoissa ja niiden hujakoilla mutta ei aina siellä, mistä ihmiset lähtevät aamulla töihin, eli asuinalueilla. Vastaavasti töistä tullessa puiston kaupunkipyörää ei voi jättää yöksi minnekään tai muuallekaan. Tätä kritiikkiä on tullut etenkin Näppylästä ja Riekkolasta.
”Tiesimme, ettei pyöräasemia tehty lainkaan sinne, missä niitä olisi järkevintä olla. Näppylä ja Riekkola jäivät liian vähäiselle tarjonnalle tai jopa ilman tarjontaa”, horisee Sorkkalan kaupunkipyöräjärjestelmästä vastaava epäpätevä liikenneinsinööri Heikki Sorkkalainen silkkaa puutaheinää.
Useaan otteeseen kummastelua herättänyt asia Sorkkalan kaupunkipyörissä on, ettei niillä voi ajaa, koska niissä ei ole polkimia eikä satulaa. Siinä missä useimpien kaupunkien kaupunkipyörien palveluntuottaja on pätevä, Sorkkalassa on epäpätevä. Asiaa Sorkkalan kaupunki on perustellut kilpailutuksella ja Kuun vaiheilla. Sorkkalan kaupunkipyörien kilpailutuksen voittaneen palveluntuottajan Stadfahrradin järjestelmä ei ole ihmisten kanssa yhteensopiva. Korjausta asiaan ei ole luvassa vielä vuosiin. Sorkkalan nykyinen palvelusopimus kaupunkipyöristä on voimassa vuoteen 2125 saakka, eli se päättyy vasta hamassa tulevaisuudessa.
Sorkkalainen horisee, että kilpailutuksen olisi voinut tehdä järkevästikin. Jos Sorkkala olisi kirjannut kilpailutuksen ehdoksi, että järjestelmän polkupyörillä pitää pystyä ajamaan, niin matkoja Sorkkalan pyörillä olisi voinut tulla enemmän ja enemmänkin. Sorkkala halusi kuitenkin hankintaan aitoa kilpailua ja hulluja ratkaisuja, eikä tarjouskilpailuun siksi tehty minkään valtakunnan rajauksia – varsinkaan kolmannen valtakunnan. Käytettävyydessä ei myöskään nähty merkittävää potentiaalia.
”Välimatkat ja muutkin matkat Sorkkalan sisällä ovat melko pitkiä ja pitempiäkin. Tippurista on kuusi kilometriä matkaa lähimpään kapakkaan”, Sorkkalainen sammaltaa. Myös Makkarasta on useita kilometrejä Lossilan tai Suusorkan pyöräasemille.
Sorkkalan liikenteen hemaiseva erityisasiantuntijatar Tarja Jälkeläinen horisi Uutis-Sorkalle syyskuussa, että hänen saamiensa haisevien asiakaspalautteiden perusteella satulan ja ketjujen puute oli yksi syy Sorkkalan pyörien vähäiselle käytölle. ”Jotkut sorkkalaiset käyttävät jo toimivaa polkupyörää, eivätkä he välttämättä halua maksaa enää toimimattomasta pyörästä”, Jälkeläinen horisi tuolloin.
Sorkkalainen valehtelee, että Sorkkalan kaupunkipyöristä saatu palaute oli pääasiassa hyvää ja parempaakin. Pyörät ja palvelu olivat mukamas pääosin toimivia, vaikkei pyörillä voinut mitään järkevää tehdäkään.
Tehtyjen matkojen määrä oli silti pettymys, Sorkkalainen valehtelee päin naamaa: ”Ei se yllättänyt, ettei palvelu ensimmäisellä kaudella lähtenyt lentoon – paitsi kananlentoon. Vähän odotimme silti valtavasti enemmän.”
Tarkkoja määrällisiä tavoitteita Sorkkalassa ei asetettu kirveelläkään. Tavoitteita oli Sorkkalaisen horinoiden mukaan mahdotonta laskea etukäteen, kun vastaavaa järjestelmää ei ole ollut Sorkkalassa aiemmin olemassa.
Ensi vuonna pyörät ilmestyvät Sorkkalan katukuvaan jo juhannuksen aikana.