Speed-Sorkka paljastaa historiansa kauhut.
Speed-Sorkan historia on kirjava, mutta tylsä. Paskanjauhannasta asiaan; kerromme teille maailman johtavasta autojenvalmistajan historiasta tapaan, jonka jälkeen ovat historiankirjat sekaisin.
Pappa-Bil 10 | Pappa-Bil 190 | Fäst-Bil 1500 |
1928 | 1930 | 1934 |
Speed-Sorkkaa ei ollut vielä ennen 1990-lukua. Sitä edelsivät kaikki paskat autonvalmistajat. Pappa-Bil oli suomalainen autotehdas, joka sijaitsi Tansaniassa. Ensimmäinen peltilehmä oli säälittävä eli hidas kuin paska, ruma kuin paska ja pieni kuin pieni eläin. Kosla kulki 30 km/h.
Ensimmäisen mallin jälkeläinen, Pappa-Bil 190, oli suunniteltu perhekäyttöön. Se oli saatanan iso: siihen mahtui kaksi helvetin läskiä tai neljä ihmistä. Se sentään meni jo 40 km/h.
Sitten tuli Fäst-Bil, joka mullisti maailman. Se meni niin saatanasti; 70 km/h. Fäst-Bil oli suomalaisen Pappa-Bilin ja ruotsalaisen Fäst-Täskin fuusioitumisen tuloksena syntynyt autotehdas. Tehdas sijaitsi ruotsissa Hinttarstad-nimisessä pikku paskassa.
Fäst-Bil ABC | Speed-Bil 5C | Speed-Bil 5.1C |
1937 | 1939 | 1942 |
Fäst-Bil ABC on nimensä mukaisesti lapsellinen. Automaattivaihteet vaihtoivat kun huvitti ja manuaalivaihteilla sai runkata vitun keppiä niin saatanasti, että jotain edes tapahtuisi. Bilikka mateli kuin joku saatanan juttu eli 50km/h. Bensaa kului niin maan perusteellisesti, että tavallinen Tatti Teikäläinen ei olisi pystynyt kustantamaan bensakuluja. Speed-Bil autonvalmistaja syntyi Fäst-Bilin ja Speed-Biken fuusiosta. Tämä romuttamon tapainen tehdas sijaitsi Siperian koleassa ilmastossa. Sen ensimmäinen auto 5C muistutti jo autoa ja sillä körötteli peräti 80km/h. Kolmen vuoden kehittelyn jälkeen syntyi 5.1C, joka oli lähes identtinen, mutta aivan eri juttu. Väri oli sininen ja lokarit olivat eri muotoiset.
Speed-Pork CP | Speed-Pork S60 | Speed-Rös RIP500 |
1943 | 1944 | 1946 |
Speed-Bil ja Meat-Pork fuusioitumisen myötä syntyi Speed-Pork, jonka tehdas sijaitsi Englannissa vanhassa teurastamossa. Speed-Pork CP oli aivan ainutlaatuinen. Muuta ei sitten ollutkaan. Speed-Pork S60 oli sitä samaa vanhaa paskaa, jota pursui joka paikasta. 60km/h vauhti riitti hyvin kaikille vanhuksille ja sopiva perheauto sinkulle. Speed-Rös RIP500 oli kokeilu ruotsalaisen hautausurakoitsijan kanssa. Sopiva auto kelle tahansa - paitsi minulle.
Speed-Hassel FQ | Speed-Hassel SQ | Speed-Turbo 5000 |
1947 | 1948 | 1950 |
Speed-Porkin fuusioiduttua saksalaisen Einsschüberwegelgrübelschneiderdükel-Hasselin kanssa syntyi Speed-Hassel, joka erikoistui luksusautoihin. Tämä natsiaikaan sijoittunut toiminta keskittyi Auschwitziin työllistäen satoja tuhansia ellei jopa tuhansia miljoonia juutalaisia pienen hetken.
Ensimmäinen malli FQ oli normaali luksusauto, jolla huristeli 110 km/h, eli saatanan kovaa. Siitä sai maksaa kovan hinnan: 350 000 mk. Speed-Hassel SQ oli kovemman luokan auto. 130km/h vauhdissa lähti peruukki hattuineen ja 500 000 markan hinta vei koko pienen omaisuuden. Speed-Sorkan vallattua Wings-Turbon kehittyi Speed-Turbo 5000 - autojen auto. Sillä köröteltiin mummot kumoon 100 km/h:n vauhdilla, ja sillä kehtasi jopa ajaa kaupungilla. Tehdas tönötti Oulussa oululaisen typeryksen veljen ladossa.
Speed-Turbo 9700 | Speed-Turbo Roadster | Speed-Sorkka GP | Speed-Sorkka GP2 |
1953 | 1955 | 1959 | 1999 |
Speed-Turbo 9700 jatkoi samaa, mutta erilaista tyyliä. Sama moottori, eri kuoret. Speed-Turbo Roadster oli menopeli, nopea sellainen. Kovikset omistivat tällaisen, noin 150 km/h vauhtiin yltävän, auton.
Eräänä päivänä Oulun kautta matkusti Erkki Sorkka, jonka mukaan tarttui sattumalta tämä autotehdas. Sorkka siirsi tehdastoiminnan Kuhmoon, kesämökkiinsä. Sattumalta eräänä iltana Erkin kahvikuppi kaatui paperin päälle muodostaen tulevan formula-auton tekniset piirustukset ja tiedot. Kauhee mäihä!
Speed-Sorkka GP aikansa huonompia autoja, mutta silti se voitti formula Sorkkiksessa valmistajien mestaruuden Erkin ajaessa. Vauhtia löytyi hirmuiset 180 km/h, kuten nykyisissä F1-autoissa. Tästä se Speed-Sorkan aikakausi alkoi.
Vuonna 1999 Speed-Sorkka päätti kehittää nykyisen mallisen formula-auton ja sillä pärjäsi kohtalaisesti. Talli tekikin historiaa sijoittumalla viimeiseksi kaikissa kategorioissa, paitsi häviämisessä ja autojen hajoittamisissa.
17.11.2002
Teksti: Akseli Sorkka. Kuvat: Pekka Sorkka, Erkki Sorkka, Artturi Sorkka, Manne Sorkka, Seppo Sorkka.